کیفیت روغن موتورها دستهبندی خاصی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله. همانطور که هر روز شاهد رشد فناوری در موتور خودروها هستیم، سطح کیفیت و مواد افزودنی روغن موتورها نیز تغییرات زیادی داشته. حالا این سوال به وجود میآید که این طبقهبندی، برای خودروهای بنزینی و دیزلی متفاوت با یکدیگر است؟ قبل از وارد شدن به موضوع موافقید با معرفی طبقهبندی API شروع کنیم؟
طبقهبندی API برای روغن موتور چیست؟
رتبهبندی خدمات روغن موتور خودروهای دیزلی و بنزینی توسط موسسه نفت آمریکا (API) طبقهبندی شده است. همانطور که پیش از این هم گفته شد، استاندارد API برای طبقهبندی سطح کیفی روغن موتور کدبندی خاصی ایجاد نموده است. کدبندی API به صورت دو حرفی است.
حرف اول بیانگر نوع روغن موتور برای موتورهای بنزینی و دیزلی است. روغن موتورهای خودروهای بنزینی در استاندارد API با علامت S که حرف اول کلمه Service ( اتوسرویسها و تعویض روغنها، گاراژها) است، آغاز میشود. همچنین اگر استاندارد API با حرف C، مخفف Commercial (وسیله نقلیه تجاری، کشاورزی) شروع شود، به معنا طراحی برای خودروهای دیزلی است. در سال 2017 استاندارد API از حرف F مخفف Fuel-Efficient (مصرف بهینه سوخت)، برای طبقهبندی نسل جدید روغن موتورهای دیزلی استفاده نمود.
حرف دوم کیفیت روغن موتور بنزینی را نشان میدهد. اعداد اختصاری این کیفیت از حرف A تا P که مختص سال 2020 است، نمایش داده میشود. A ابتداییترین سطح کیفی که دیگر کاربردی ندارد و P جدیدترین و بالاترین سطح کیفیت که از سال 2020 برای موتورهای توربوشارژ تزریق مستقیم طراحی شده است.
سیستمهای درجه بندی کیفیت روغن موتور
دو سیستم اصلی برای رتبه بندی کیفیت روغن موتور وجود دارد: سیستم API (انجمن نفت آمریکا) و SAE (انجمن مهندسان خودرو).
- سیستم API : این سیستم شامل دو دسته اصلی است:
– حروف S : نشاندهنده روغنهای مناسب برای موتورهای بنزینی است. هرچه حرف دوم به سمت انتهای الفبا باشد، سطح کیفیت روغن بالاتر است. به عنوان مثال، روغنهای با درجه SN نسبت به روغنهای با درجه SG یا SF کیفیت بالاتری دارند.
– حروف C : نشاندهنده روغنهای مناسب برای موتورهای دیزلی است. مانند دسته بنزینی، هرچه حرف دوم به سمت انتهای الفبا باشد، سطح کیفیت روغن دیزلی نیز بالاتر است.
- سیستم SAE : این سیستم بیشتر بر اساس ویسکوزیته یا غلظت روغن موتور عمل میکند. برای مثال، روغنهایی مانند 5W-30 و 10W-40 در دماهای مختلف عملکرد متفاوتی دارند و انتخاب آنها باید بر اساس شرایط آب و هوایی و نوع موتور انجام شود.
تاثیرات منفی استفاده از روغن نامناسب
استفاده از روغنی که دارای درجه بندی کیفیت پایین است، میتواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. این عواقب شامل:
– کاهش کارایی موتور : روغنهای با کیفیت پایین نمیتوانند به خوبی از قطعات موتور محافظت کنند.
– افزایش مصرف سوخت : عدم کارایی مناسب میتواند منجر به افزایش مصرف سوخت شود.
– خسارت به موتور : در بلندمدت، استفاده از روغن نامناسب میتواند باعث آسیب جدی به موتور شود و هزینههای تعمیرات را افزایش دهد.
آگاهی از درجه بندی کیفیت روغن موتور و انتخاب صحیح آن بر اساس نیازهای خاص خودرو بسیار مهم است. توصیه میشود که همواره از روغنی استفاده کنید که با استانداردهای API و SAE مطابقت داشته باشد و در دفترچه راهنمای خودرو مشخص شده باشد. همچنین، مشاوره با یک متخصص مکانیک میتواند در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.
با توجه به تنوع موجود در بازار، انتخاب صحیح روغن نه تنها عملکرد بهتر خودرو را تضمین میکند بلکه میتواند هزینههای نگهداری را نیز کاهش دهد. لذا توجه به درجه بندی کیفیت روغن موتور و ویژگیهای آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.
دیدگاه خود را بنویسید